Co to jest segmentacja rynku

Jeśli będziemy starali się dotrzeć z naszym marketingiem do wszystkich, są szanse, że nie dotrzemy do nikogo. Żyjemy w bardzo konkurencyjnym środowisku i to, co zachwyca jedną grupę konsumentów, inną może pozostawić zupełnie obojętną. Jeśli chcesz, aby Twoje wiadomości dotarły do właściwych osób, potrzebna jest segmentacja rynku. Segmentacja rynku jest kluczem, który odblokowuje drzwi do wyników. Jeśli będziemy wiedzieć, do jakich ludzi chcemy dotrzeć i wyłącznie do nich kierować nasze działania, będzie nam o wiele łatwiej zaspokoić ich potrzeby.

Co to jest segmentacja rynku?

W sensie technicznym segmentacja rynku jest procesem marketingowym, w którym firma dzieli duży rynek na mniejsze grupy ludzi o pewnych podobnych cechach. Poprzez segmentację rynków staramy się zidentyfikować grupy, które mają wspólne potrzeby. W ten sposób o wiele łatwiej będzie opracować strategię marketingową dostosowaną do specyfiki tego segmentu i będziemy o wiele bardziej skuteczni. https://efectownia.pl

Jakimi cechami powinna charakteryzować się dobra segmentacja rynku?

Aby segmentacja rynku były dla nas użyteczna przy opracowywaniu strategii marketingowej, musi ona spełniać szereg cech:

  • Aby wiedzieć, do ilu osób kierujemy nasze działania, musimy być w stanie zmierzyć wielkość każdego segmentu. Narzędzia segmentacji w platformach reklamowych takich jak Facebook Ads ułatwiają to zadanie, dając nam przybliżoną wielkość widowni według różnych filtrów. Powinniśmy również być w stanie przeanalizować główne cechy segmentu rynku, takie jak jego siła nabywcza. https://efectownia.pl
  • Musisz być w stanie dotrzeć do zidentyfikowanego przez Ciebie segmentu rynku i komunikować się z nim za pomocą dostępnych zasobów.

Zalety segmentacji rynku

Segmentacja rynku pozwala nam poznać potrzeby konkretnej grupy odbiorców, aby zaoferować im produkty, które najlepiej pasują do ich sytuacji, co skutkuje znacznie lepszym dopasowaniem marki do rynku.

Pozwala nam to na tworzenie bardziej spersonalizowanych strategii marketingowych w oparciu o unikalne zainteresowania i cechy naszego segmentu. Na przykład, jeśli osoby należą do pewnego pokolenia, możemy użyć nostalgii w marketingu, używając odniesień z ich dzieciństwa lub lat młodzieńczych. Obniża to koszty, ponieważ nie marnujemy środków na zwracanie się do odbiorców, których charakterystyka nie pasuje do naszej marki. Pomaga nam to w identyfikacji nowych możliwości. Jeśli dobrze przeanalizujemy segment, do którego kierujemy swoją ofertę, będziemy w stanie zidentyfikować wzorce, które pozwolą nam wyprzedzić inne marki. Zwiększa to lojalność i sprzedaż. Logicznie rzecz biorąc, jeśli dostosujemy ofertę produktową, cenę i komunikaty do konkretnych potrzeb naszych odbiorców, będą oni reagować znacznie lepiej, będziemy mieć więcej konwersji na sprzedaż i łatwiej będzie nam budować długoterminową lojalność klientów.

Wady segmentacji rynku

Niemniej jednak istnieją również pewne problemy związane z segmentacją rynku. Pierwszą i podstawową wadą stosowania technik segmentacji rynku jest niewłaściwy wybór segmentu. Należy pamiętać, że jeśli firma wybierze segment rynku, który jest zbyt mały lub nieistotny dla działalności firmy, wtedy firma będzie miała duże trudności z wprowadzeniem produktu na rynek. Wyobraźmy sobie, na przykład, przypadek instytucji finansowej, która wybiera młodych ludzi jako segment sprzedaży w celu dystrybucji produktu planu emerytalnego. Oczywiście, zarówno pod względem wieku, jak i stylu życia, firma popełniłaby błąd, próbując sprzedać tę usługę temu segmentowi konsumentów. Dlatego ważne jest, aby wiedzieć, jak wybrać odpowiednie rodzaje segmentacji rynku dla firmy.