czwartek, Lipiec 9, 2020

Pomysł na interes

0
pomysł na interes

Chciałbyś założyć własną firmę, ale nie masz pomysłu, w jakim iść kierunku. Żaden problem. Podsuniemy Ci kilka pomysłów na interes.

pomysł na interesMożna by powiedzieć, że rozpoczęcie własnej działalności, powinno się zacząć od sprecyzowania, co chcemy robić. Nie koniecznie. Wielu ludzi ma środki i możliwości, za to nie ma pomysłu. Jeśli postanowiłeś zrezygnować z dotychczasowej pracy i przejść „na swoje“, ten artykuł jest dla ciebie.

Na początek powiem, że swoją przygodę w strefie biznesu, warto zacząć od prostego i niewymagającego dużych nakładów finansowych pomysłu. Dobrze jest również, jeśli jego początkowa realizacja może być wykonywana w czasie wolnym. To co? Zaczynamy!

Kilka faktycznie dobrych pomysłów na interes.

Warsztaty tematyczne.

Jeśli lubisz kontakt z ludźmi, masz swobodę wypowiedzi, a inni chętnie słuchają, kiedy coś opowiadasz, to może być pomysł na twój interes.

Jedną z odmian prowadzenia warsztatów tematycznych, są spotkania networkingowe. Są to spotkania, na które przychodzą przeważnie przedsiębiorcy, ale nie tylko. Można poznać na nich swoich przyszłych klientów, pracowników i przede wszystkim ciekawych ludzi. Organizowanie takich spotkań było, jest i będzie potrzebna tak długo, jak długo będą istnieć przedsiębiorcy.

Opieka nad pupilem, podczas nieobecności właściciela.

To dobry pomysł na interes dla ludzi, którzy lubią zwierzęta. Jest wiele osób, które częściej lub rzadziej, ale czasem muszą gdzieś wyjechać, i nie mogą zabrać ze sobą swojego pasa, kota czy kanarka. Nie każdy ma wtedy z kim zostawić swojego ulubieńca, a jakąś opiekę przecież zapewnić mu musi. I wtedy pojawiasz się ty. Oferujesz takiej osobie pomoc (oczywiście odpłatną). Przychodzisz karmić zwierzaka, wyprowadzać go na spacer, lub na okres nieobecności zabierasz do siebie.

Masz duszę artysty lub lubisz robótki ręczne? Świetnie! Rękodzieło to coś dla ciebie.

W tej dziedzinie mamy naprawdę szerokie pole do popisu. Zaczynając o szycia, można zająć się przeróbką ubrań, szyciem na miarę, szyciem pościeli i firan, pluszowych zabawek, poprzez malarstwo i projektowanie, po prace ręczne w konkretnej dziedzinie. Np. prace wykonane w wikliny papierowej, wykonywanie pamiątkowych albumów, ręcznie malowane zaproszenia i podziękowania. Wszystko zależy od naszej wyobraźni i możliwości. To również świetny pomysł na interes.

Kolejny z pomysłów to prowadzenie bloga.

Tematyka może być, jaka kol wiek. Ważne jest jednak, żeby przyciągnąć uwagę czytającego. Można pisać o swoim hobby, prowadzić pamiętnik internetowy, lub pisać bloga w formie poradnikowej. Takich rzeczy jak, jak pisać bloga, jak go założyć i na nim zarobić, dowiesz się z internetu.

Jeszcze jednym z dobrych pomysłów na interes są kulinaria.

Możesz oferować zdrowe i ekologiczne dania z dostawą do domu. Organizować okolicznościowe obiady, kolacje lub po prostu sprzedawać przygotowaną wcześniej garmażerkę, typu pierogi, kopytka gołąbki itp. Jeżeli lubisz gotować, sprawia ci to przyjemność i masz ochotę podzielić się swoją pasją z innymi, wystarczy stworzyć własne menu.

Jak założyć firmę sprzątającą?

0

Tempo życia i masa obowiązków, jakie codziennie na nas czekają obijają się na stanie naszych mieszkań – po prostu nie mamy czasu na sprzątanie. Wolimy wykorzystać ten czas na pracę lub rozwój osobisty. Patrząc na to zjawisko oczami przedsiębiorcy, warto zastanowić się nad założeniem firmy sprzątającej. Liczba zapracowanych ludzi jest przecież całkiem spora i cały czas wzrasta.

Własna firma, która posiada profesjonalny sprzęt do sprzątania wydaje się być całkiem opłacalnym biznesem. Zwłaszcza, że w Polsce rośnie zapotrzebowanie na tego typu usługi – zarówno wśród osób prywatnych, jak i w firmach.

Czym jest firma sprzątająca?

Działalność tego typu firmy opiera się na wykonywaniu czynności związanych z usługami porządkowymi. Firma świadczy również usługi utrzymania czystości oraz pielęgnacji terenu, np. znajdującego się wokół zakładu trawnika lub ogrodu. Najczęstszymi klientami są biura, banki, szkoły, urzędy etc. Jednak wśród klientów coraz częściej możemy również spotkać osoby prywatne, które nie mają czasu na sprzątanie. Najwięcej klientów jest oczywiście w dużych miastach.

Czy są jakieś wymagania?

Założenie i prowadzenie firmy sprzątającej nie jest objęte żadnymi przepisami dotyczącymi posiadania kwalifikacji lub doświadczenia w tym zakresie. Nie trzeba spełniać dodatkowych warunków, ale warto mieć profesjonalny sprzęt do sprzątania, a także sumiennych i dokładnych pracowników, którzy będą dobrze wykonywać swoją pracę. Firmę można prowadzić zarówno z pozycji właściciela (zatrudniając inne osoby) lub jako jednoosobowa działalność gospodarcza.

Formalności na start

Jeżeli już wybierzemy formę prowadzenia działalności musimy ją oczywiście zarejestrować. Jednoosobowa działalność lub spółka cywilna musi zostać zgłoszona za pomocą formularza CEIDG-1, który składa się w odpowiednim urzędzie (gminy lub miasta). Złożenie dokumentu może odbywać się na kilka sposobów – osobiście, elektronicznie za pomocą specjalnego podpisu kwalifikowanego, elektronicznie przez profil zaufany ePUAP lub z wykorzystaniem tradycyjnej poczty. W tym ostatnim podpis musi być poświadczony notarialnie. W przypadku wybrania opcji trzeciej będziemy wcześniej zmuszeni do wizyty w urzędzie w celu poświadczenia swojej tożsamości. Po złożeniu pisma otrzymujemy wpis do ewidencji działalności gospodarczej oraz własny numer NIP i REGON. Uzyskanie wyżej wymienionych wpisów jest całkowicie bezpłatne.

Firmę można założyć również jako spółkę jawną lub spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Jednak tutaj musimy złożyć odpowiedni wniosek do rejestru KRS (Krajowy Rejestr Sądowy).

Określenie działalności

Zakładając firmę, musimy dokładnie określić zakres jej działalności. Do tego celu służy PKD. Numer PKD dla firm sprzątających to 81.21.Z (niespecjalistyczne sprzątanie obiektów przemysłowych i budynków). Taki tez numer musimy wpisać we wniosku. możemy również dopisać inne PKD do działalności – nie ma to dużego znaczenia, a może się przydać na przyszłość, w razie gdybyśmy chcieli rozszerzyć zakres oferowanych usług, np. o sprzedaż czy wypożyczanie profesjonalnego sprzętu do sprzątania.

Kredyt hipoteczny na budowę domu

0
kredyt hipoteczny na budowę domu

W dzisiejszych czasach ceny najmu mieszkań są raczej wysokie. Nic dziwnego więc, że większość ludzi decyduje się na zakup, lub budowę domu. Niestety nie są to też małe koszty. Z pomocą wychodzą nam wtedy banki, oferując kredyt hipoteczny na budowę domu.

Po pierwsze działka.

kredyt hipoteczny na budowę domuDziałka to podstawa, jeśli myślimy o budowie domu. Trzeba brać tu pod uwagę wiele aspektów. Przde wszystkim czy działka przystosowana jest do budowy, (działka budowlana). Ewentualnie możemy wybrać ziemię rolną, uwzględnioną w Miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.jako tereny mieszkaniowe. Jeśli kupimy działkę innego typu, sami musimy ustalić, czy w ogóle można ją zabudować. Dowiemy się tego w urzędzie gminy, urzędzie miasta lub starostwie powiatowym. To bardzo istotna sprawa, gdyż w innym wypadku, uzyskanie potrzebnych do budowy dokumentów trwa bardzo długo, albo jest niemożliwe. Ważne jest też to, jaki dom chcemy wybudować. Chodzi o sam budynek. Jego wielkość, ilość pięter, rodzaj dachu itp.

Następnie projekt.

Jeszcze przed staraniem się o kredyt hipoteczny na budowę domu, musimy znaleźć architekta, który stworzy dla nas projekt. Powinien on być starannie przemyślany. Trzeba wziąć pod uwagę funkcjonalność pomieszczeń oraz ich układ. Realizacja projektu to również czas na opracowanie wstępnego kosztorysu budowy. Koszty te różnią się w zależności od powierzchni, użytych materiałów, czy standardu wykończenia. Na tym etapie też musimy mieć już wszystkie dokumenty i pozwolenie na budowę. Tylko po ich przedłożeniu, wraz z projektem, możemy starać się o kredyt hipoteczny na budowę domu.

Czas na kredyt.

Mając niezbędne dokumenty, należy wybrać odpowiedni bank. Odpowiedni, czyli taki który nie będzie robił zbyt wielu problemu przy ubieganiu się o kredyt hipoteczny na budowę domu, nie mówiąc już o jego spłacaniu.

Jest kilka czynników, na które trzeba zwrócić szczególną uwagę, przy wyborze banku. Po pierwsze musimy wstępnie oszacować koszt za wybudowanie 1m2. Na tej podstawie, bank wyliczy minimalną wartość kredytu. Taki uśredniony koszt, w zależności od banku, wacha między 1900 a 2700 zł. To spora różnica, bo przy 100m2 to już 190 do 270 tyś zł. Aby zbytnio się nie zadłużyć, od wnioskowanej kwoty kredytu hipotecznego na budowę domu, należy odliczyć wkład własny. Aby się starać no kredyt na budowę domu, należy również przedstawić bankowi kosztorys by\udowy i jej harmonogram. Przy tych wszystkich czynnościach, warto poradzić się doradcy finansowego.

Mamy zgodę banku.

Kiedy już uzyskamy pozytywną decyzję i uzyskamy kredyt hipoteczny na budowę domu, bank nie wypłaci nam od razu całości kredytu. Może go podzielić na kilka etapów. Wypłata kolejnej transzy zależy od tego, czy prace budowlane idą zgodnie z kosztorysem i harmonogramu. Jeśli są problemy lub potrzebne są zmiany, warto je najpierw uzgodnić z bankiem. W innym wypadku ten może wstrzymać dalszą wypłatę kredytu.

Zaciągnięty kredyt na budowę spłacamy już w jej trakcie. A konkretnie raty odsetkowe od wypłaconego kapitału. W wypadku gdy koszt budowy jest niższy niż zaciągnięty kredyt hipoteczny na budowę domu, możemy obniżyć ratę.

Jak wyjechać do Australii?

0
jak wyjechać do Australii

Marzy ci się wyjazd do Australii, ale nie wiesz jak go zorganizować. Mam dla ciebie kilka praktycznych porad, od czego należy zacząć. Wyjazd do Australii sam w sobie nie jest trudny. Problemy mogą sprawić potrzebne dokumenty i sprawy urzędowe, które trzeba ogarnąć.

Po pierwsze wiza.

jak wyjechać do AustraliiAby wyjechać do Australii, należy przede wszystkim postarać się o wizę. Jeżeli chcesz się tam uczyć lub pracować, wystarczy wiza studencka. Jest najszybsza i najprostsza w zdobyciu. Drugą opcją jest wiza biznesowa. Jednak żeby taką uzyskać, trzeba mieć z góry załatwioną pracę, która widnieje na specjalnej liście. Ostatecznie można starać się od razu o wizę stałego pobytu. Tu jednak musimy spełniać już określone warunki. Potrzebne będą kwalifikacje zawodowe, egzamin z języka angielskiego na wysokim poziomie, wiek najlepiej do 35 lat. Na wizę stałego pobytu możemy czekać, nawet do dwóch lat.

Strona finansowa.

Koszta to też ważny aspekt, kiedy zastanawiamy się jak wyjechać do Australii. I niestety trzeba to przyznać, wcale nie są one małe. Żeby wyjechać, musimy brać pod uwagę kwotę około 30 tyś. złotych. W zależności od kursu dolara. W tej kwocie mieszczą się takie wydatki jak wiza, ubezpieczenie, bilet lotniczy, zakwaterowanie, i sprawa najdroższa, czyli szkoła. Edukacja w Australii bowiem należy do jednej z najdroższych. Oprócz tego przydadzą się oczywiście jakieś fundusze na początek. Jak by tego było mało, urząd emigracyjny w Australii żąda, żeby udokumentować, że na polskim koncie ma się środki niezbędne, do pobytu w Australii przez okres nauki. Czyli, krótko mówiąc, trzeba wykazać, że na koncie widnieje następne 30 tyś..

Realne życie.

Kiedy już wyjedziemy, wystarczy żyć. Pytanie tylko jak? Wyjechać do Australii się udało, ale co dalej? Podstawa to język. Angielski w stopniu komunikatywny to o wiele za mało. Jeśli nie masz nikogo znajomego na miejscu, kto mógłby ci pomóc w początkowym etapie, będziesz musiał radzić sobie sam. Nikt nie będzie cię prowadził za rękę. Sam będziesz musiał ogarnąć pracę, zakupy, linie metra. Najlepiej zorientować się w tym wszystkim jeszcze przed wyjazdem. Należy również wziąć pod uwagę, że ceny w Australii są dużowyższe. Więc trzeba wziąć ze sobą więcej pieniędzy na początek.

Jak widać warunki wyjazdu, wcale nie są proste, ale jeżeli cię to nie zraża, i nadal zastanawiasz się jak wyjechać do Australii, podpowiem, że najważniejsze są, (jak by inaczej), pieniądze. To pierwsza rzecz, o jaką musisz zadbać, żeby później nie było niepotrzebnych problemów. Jeśli ogarniesz ten temat, dalej będzie prościej. Przygotuj się też starannie pod względem języka. Wiadomo, jeśli będziesz umieć się dobrze dogadać, nie dość, że unikniesz nie porozumień, ale też np. załatwisz sobie szybciej pracę, jeśli ta, którą miałeś podjąć, okaże się nie wypałem.

Mimo wszystko nie ma się co zniechęcać. Jeśli wyjazd do Australii jest twoim marzeniem, pamiętaj, że marzenia zawsze warto realizować. A ciężka praca, jaka jest potrzebna do ich realizacji, daje później, wiele więcej satysfakcji.

Jak obliczyć urlop

0
Jak obliczyć urlop


W myśl art. 152 działu VII kodeksu pracy, każdemu pracownikowi przysługuje, coroczne, nieprzerywalny, płatny urlop wypoczynkowy.

Długość takiego urlopu zależy od stażu pracy. W okres stażu pracy wliczają się wszystkie zatrudnienia, bez względu na przyczynę wypowiedzenia. Nie liczą się tu przerwy w zatrudnieniu ani przerwy między nimi.

Pracownikowi przysługują dwa rodzaje wymiaru urlopu wypoczynkowego

-20 dni roboczych, jeżeli pracuje krócej niż dziesięć lat

-26 dni roboczych, jeżeli pracuje co najmniej dziesięć lat.

Do okresu zatrudnienia wlicza się czas nauki, w następujących wymiarach:

– nie dłużej niż trzy lata-dotyczy zasadniczej szkoły zawodowej

-nie dłużej niż pięć lat-dotyczy średniej szkoły zawodowej

-cztery lata-dotyczy średniej szkoły ogólnokształcącej

-sześć lat-dotyczy szkoły policealnej

-osiem lat-dotyczy szkoły wyższej w tym licencjatu.

Lat nauki nie można sumować.

Jak obliczyć urlopWynagrodzenie za obliczony urlop

Pracownikowi, za obliczony urlop przysługuje wynagrodzenie, takie samo, jakie otrzymałby, gdyby w tym czasie wykonywał swoje obowiązki. Dotyczy to jednak tylko stałych składników pensji, tzw. podstawy. Pozostałe elementy, takie jak premia, obliczane są na podstawie średniej kwoty, zarobionej w ostatnich trzech miesiącach. A jeżeli różnice pomiędzy nimi są duże, pracodawca może wziąć pod uwagę nawet dwanaście miesięcy.

Zasady obliczania urlopu

Urlop przysługuje pracownikowi w dni, w które wg ustalonego grafiku powinien przepracować. Obliczając urlop, należy wiedzieć i pamiętać, że jeden dzień urlopu = ośmiu godzinom pracy. Ta zasada obowiązuje również wtedy, gdy pracownik zatrudniony jest w niepełnym wymiarze czasu pracy. W przypadku, jeśli pracownik jest zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu, skróceniu, (proporcjonalnemu do godzin pracy), podlega cały urlop, a nie liczba godzin, która przypada na jeden dzień urlopu. Jeśli pracowni zatrudniony jest na 1/1 etatu, przysługuje mu 208 godzin przy 26-u dniach urlopu i 160 godzin przy 20-tu dniach urlopu. Jeżeli na 1/2 etatu są to 104 godziny, czyli 13 dni razy 8 godzin i 80 godzin, czyli 10 dni razy 8 godzin.

Jak obliczyć pierwszy urlop

Wg kodeksu pracy, pracownik, który podjął pracę po raz pierwszy, ma prawo do urlopu po każdym przepracowanym miesiącu. Wymiar urlopu wynosi wtedy 1/12 urlopu corocznego. Obliczenia te różnią się, biorąc pod uwagę czy pracownik rozpoczął prace z pierwszym dniem miesiąca, wówczas miesiąc mija z ostatnim dniem tego samego miesiąca. Czy praca rozpoczęła się w trakcie miesiąca, wówczas miesiąc upływa w przeddzień następnego miesiąca kalendarzowego.

Jak obliczyć urlop udzielany na godziny

Zasadą jest, że urlop przysługuje pracownikowi na dni jego pracy, nie na godziny. W szczególnych wypadkach tj. gdy urlop, który został pracownikowi, jest niższy niż liczba godzin do przepracowania w danym dniu, można tę zasadę złamać. Nazywa się to urlopem na fragment dnia. Oto przykład jak taki urlop obliczyć.

Pracownik zatrudniony na 1/2 etatu ma 10-letni staż pracy, czyli przysługuje mu 13 dni urlopu – tj. 104 godz. Pracuje w pon. 8 godz., śr. 8 godz., pt. 4 godz. do tej pory wykorzystał 6 pn., 6 śr., 1 pt.

Czyli 6*8 godz.+6*8 godz.+1*4 godz. = 48 godz.+48 godz.+4 godz.= 100 godz. pozostały mu do wykorzystania 4 godz. Może też je wziąć w pon. albo śr. ale musi wtedy przyjść na pozostałe 4 godz.

Dokumenty magazynowe pozwolą usystematyzować odpowiednio zasoby magazynowe

0

Zasady dokumentowania obrotu magazynowego, zawarte są w ustawie z dnia 29 września 1994 r. Określają co należy uwzględnić w rejestrowaniu towarów na magazynie, co bardzo ułatwia pracę przedsiębiorstw. Prowadząc magazyn należy uwzględnić, ze względu na przeznaczenie, dokumenty przychodowe i rozchodowe oraz ze względu na odbiór określonego transportu, zewnętrzne- pochodzące od kontrahentów i wewnętrzne – pochodzące z innych magazynów firmy.

Do elementów, które muszą znaleźć się w dokumentach zewnętrznych jak i wewnętrznych należą: numer dokumentu, data jego wystawienia oraz przyjęcia materiału, czy towaru, ponadto oznaczenie, a także jego cenę, ilość przyjętego towaru, a na końcu podpis dostawcy i odbierającego.

Niezbędnik do właściwego prowadzenia magazynu

Oprogramowanie do zarządzania magazynem pozwoli Ci tworzyć dokumenty magazynowe, usprawnić odbiór i wysyłkę towarów. Przede wszystkim korzystanie z dobrego oprogramowania, takiego jak lomag, pozwoli na stworzenie kartoteki magazynowej, przy zintegrowaniu systemu z drukarkami etykiet i kolektorami danych. Program pozwala na tworzenie także własnych kategorii w dokumentach, potrzebnych do systematyzacji dostaw. Wszystko to usprawni pracę magazynu i przyspieszy, czas realizacji zamówień. Takie oprogramowanie polecane jest dla przedsiębiorstw różnorodnych branż. Warto zdecydować się a odpowiedni program magazynowy, tj. lomag, które jest bardzo łatwe w obsłudze, tworzy faktury i rachunki, a także konfiguruje raporty, które możesz przenieść do programu Excel i tym samym planować dostawy i wydatki.

Skrzyniopalety i pojemniki do transportu warzyw

0

Rolnictwo, w tym w szczególności produkcja owoców i warzyw, bardzo często wiąże się z koniecznością odpowiedniego zabezpieczenia produktów na czas transportu. O ile w przypadku przetwórstwa przemysłowego owoców i warzyw specjalne skrzyniopalety na warzywa czy owoce mogą nie znaleźć zastosowania, o tyle w przypadku transportu produktów rolnych do sklepów detalicznych skrzynki na warzywa są wręcz niezbędne. Co zatem oferują producenci branży rolnej?

Pożyczka przez internet – zasady spłaty

0

Pożyczkę przez internet należy spłacać terminowo, w ratach określonych w umowie pożyczkowej. Często można uregulować swoje zobowiązanie przed terminem. Warto wiedzieć, że opóźnienia w regulowania zobowiązań finansowych pociągają za sobą dodatkowe koszty, m.in. odsetki.

Pożyczki pozabankowe dla zadłużonych – zalety bezpiecznych chwilówek

0

Polska branża pożyczek pozabankowych przeżywa obecnie prawdziwy rozkwit – z roku na rok rośnie suma zaciągniętych przez konsumentów pożyczek. Czy ten rodzaj zobowiązania może być remedium dla osób zadłużonych? Przedstawiamy najważniejsze zalety tych produktów finansowych oraz radzimy, jak zaciągać bezpieczne chwilówki.

Dlaczego warto korzystać z pożyczek online?

0

Od jakiegoś czasu niezwykle popularne w Polsce stały się pożyczki internetowe. Do niedawna środki można było pożyczyć jedynie w banku lub firmie pożyczkowej, ale konieczne było udanie się do konkretnej placówki i złożenie wniosku wraz z niezbędnymi załącznikami. Obecnie nie ma już takiej potrzeby, a pieniądze można uzyskać właściwie od ręki, bez wychodzenia z domu.

Zalety pożyczek online

Takie rozwiązanie niesie za sobą wiele zalet dla klientów. Przede wszystkim, należą do nich:

  • Brak zbędnych formalności. Pożyczki online udzielane są na podstawie przesłanego przez stronę internetową formularza wniosku. Nie ma konieczności dostarczania żadnych zaświadczeń.
  • Szybkość. Sam wniosek wypełnia się maksymalnie kilka minut. Należy w nim wskazać jedynie podstawowe dane osobowe i teleadresowe oraz oświadczyć o wysokości swoich dochodów. Jeżeli decyzja jest pozytywna, to podejmowana jest błyskawicznie i jeszcze tego samego dnia środki są na koncie.
  • Niektóre chwilówki online udzielane są całkowicie za darmo. Oznacza to, że jeżeli zwraca się je w terminie wynikającym z umowy, klient nie ponosi żadnych kosztów odsetek, ani prowizji.
  • W ten sposób można uzyskać nie tylko krótkoterminowe pożyczki, ale również kredyty gotówkowe. Wiele banków stosuje obecnie uproszczone procedury, kiedy pożyczane są niewielkie kwoty.

Najlepszym rozwiązaniem dla osób, które szukają takiej pożyczki online dla siebie, jest skorzystanie z wyszukiwarki pożyczek. Wówczas nie ma konieczności zaglądania na strony różnych pożyczkodawców. Jedną z popularniejszych wyszukiwarek jest https://ocenbank.pl/chwilowki-bez-erif-big-i-krd/. Każdy klient ma możliwość wyszukania ofert, które spełniają określone dla niego kryteria. Można szukać pożyczek po kwocie, po okresie ich zwrotu lub innych istotnych kryteriach. Znacznie ułatwia to cały proces i skraca czas poszukiwania. Poza tym, ze strony wyszukiwarki klienta zawsze kieruje się do pożyczkodawcy, dzięki czemu może od ręki założyć swój profil i wysłać wniosek o udzielenie pożyczki. Wiele osób korzysta z pomocy tego typu wyszukiwarek i są one zadowolone z wyników.

ZOBACZ TEŻ