Handel nie zna granic. Płatności walutowe zwiększą komfort obsługi konsumenta

Unijni urzędnicy stworzyli regulacje prawne dotyczące ochrony konsumenta kupującego towar w sklepie internetowym. Komisja Europejska przyjęła dokument zakładający ujednolicenie rynku handlu elektronicznego, by zachęcić europejskie sklepy internetowe do zdobywania klientów poza granicami własnych krajów. Z tych rozwiązań, wbrew pozorom, nie korzystają giganci branży e-commerce, ale małe sklepy.

Polskie sklepy internetowe obsługują zagranicznych konsumentów

Polskie sklepy internetowe są otwarte nie tylko na konsumenta znad Wisły, ale także na zagranicznych kupujących. Najchętniej za pośrednictwem sieci zakupy robią u nas Niemcy, Brytyjczycy i Rosjanie. Klienci z zagranicy kupują u nas najczęściej ubrania, obuwie i akcesoria odzieżowe. W przypadku Rosjan i Niemców jest to także sprzęt elektoniczny – komputery, tablety i urządzenia mobilne. Brytyjczycy zamawiają natomiast kosmetyki i produkty do pielęgnacji. Zagranicznych konsumentów przekonuje do zakupu w polskich sklepach korzystny stosunek ceny do jakości – przyznają eksperci branży e-commerce.

System działa w obydwu kierunkach, także Polacy są coraz bardziej zainteresowani robieniem zakupów w sieci poza granicami naszego kraju. Duży popyt u zagranicznych sprzedawców mają urządzenia elektroniczne oraz odzież i obuwie.

Rozwiazania, które umożliwiają przyjmowanie płatności od klientów z zagranicy

Tego typu transakcje są możliwe, pod warunkiem, że kupujący posiada odpowiednią sumę w obcej walucie. W przeciwnym razie trzeba przygotować środki w walucie akceptowanej przez sprzedawcę, a wówczas koszty przewalutowania powiększają faktyczną cenę zakupu. Dlatego w celu umożliwienia sprzedawcom wejścia na rynki zagraniczne, Dotpay udostępnił dedykowaną formę płatności w postaci przyjmowania płatności w walutach.

Właściciel sklepu internetowego może przyjmować płatności od zagranicznych konsumentów, stosując trzy rozwiązania. Dynamic Currency Conversion pozwala na dokonywanie wpłat w walucie karty. Kupujący, posiadający kartę w walucie innej niż złotówki, w trakcie transakcji widzi ostateczną kwotę do zapłaty w swojej walucie. Sprzedawca natomiast otrzymuje kwotę w PLN, zadeklarowaną w zleceniu płatności. Tego typu trasakcje mogą być zrealizowane przy użyciu międzynarodowych kart – VISA lub MasterCard. Warty uwagi jest również fakt, że sklep internetowy za tego rodzaju wpłaty dostaje bonus w postaci zwrotu 1 proc. wartości transakcji. To pozwala wygenerować dodatkowe przychody dla firmy.
Inną możliwością jest przyjmowanie wpłat w euro, dolarach i funtach brytyjskich, bez przewalutowania. Wówczas płatność i wypłata środków odbywa się w stosunku 1:1. Z kolei SEPA, czyli Single Euro Payments Area, pozwala na przyjmowanie płatności gotówkowych w euro, w ramach europejskiego jednolitego obszaru płatności.

Zalety płatności walutowych

Takie metody płatności mają wiele zalet. Przede wszystkim pozwalają sprzedawcy zwiększyć swój obszar działalności, dostarczając jednocześnie konsumentowi wygodnych i prostych w obsłudze rozwiązań. Kupujący unika kosztów przewalutowania narzuconych przez bank, a kwota trasakcji pozostaje niezmienna.

Z analiz, do których dotarł Forbes wynika, że najchętniej w zagranicznych sklepach internetowych zaopatrują się Skandynawowie, Brytyjczycy i Belgowie. Tymczasem to w Polsce dynamika wzrostu sprzedaży transgranicznej osiągnęła największe wzrosty. Według statystyk “E-commerce in Europe”, tylko w ubiegłym roku średnio co trzeci Polak przynajmniej raz kupił coś w zagranicznym sklepie internetowym. Polacy zamawiają produkty głównie u niemieckich, brytyjskich, amerykańskich, chińskich i holenderskich dostawców. Tymczasem sprzedaż zagraniczną prowadzi już blisko połowa istniejących na rynku polskich sklepów internetowych – potwierdzają statystyki.

płatności walutowe w Dotpay